Setiap Berlaku Ada Hikmat Disebaliknya…


“Setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya”, pada mulanya aku kurang yakin dengan ayat ini, sebab aku sendiri tak tahu, bagi aku semua yang berlaku sebab kita!. Tak ada maknanya ada perkara yang sebaliknya.

Tapi sekarang semuanya dah lain, aku amat percaya dengan perkataan ini. Memang betul setiap yang berlakuu ada hikmat disebaliknya. Tak kiralah apa yang berlaku ni semada buruk mahupun baik, tapi kita manusia sering menyatakan yang baik itu adalah hikmah. Tapi mungkin juga yang buruk itu hikmah, jika kita sering lupa diri kegembiraan. Bak kata orang kehidupan ini bak roda, jika gembira da juga hari kesedihannya, dan yang pasti jika kita sedih ada juga yang lebih sedih dan ada juga yang kegembiraan.

Sememangnya kita tidak boleh nak salahkan takdir apa yang berlaku, kerana semua itu tersurat yang kita boleh rasa dan itu sememangnya yang boleh saya katakan kan ianya semua yang pahit. Kenapa manusia amat merasa kepahitan, tapi kemanisan kita langsung tak ingat.

Hikmah yang kita hadapi semuanya yang indah dan yang manis, dan itu sememangya yang kita harapkan. Dan itu semuanya tersirat yang kita tak dapat rasa dan betulkah ini hikmat disebalik yag terjadi pada kita sebelum ini.

Dan apa yang aku harapan semua yang telah terjadi pada aku pada hari ini akan timbul hikmah yang indah, aku menanti saat itu, dan aku sendiri tak tahu hikmah yang macam mana aku terima, itulah yang dimaksudkan hikmat itu suatu tersirat yang kita tak tahu langsung mengenainya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • :.Mutiara Kata.:

    Masa Lampau, Masa Sekarang Dan Masa Depan. Sebenarnya Adalah Satu... Ia Adalah Sekarang - Stove
  • :. Contemplation.:

    Pride is not the best because we never fell. But as we come back every time we fall.
%d bloggers like this: