Ada Apa Dengan Kehidupan Anak Seni


Dunia Seni ini memang sesuatu yang merumitkan. Walaupun aku bukan dari kalangan orang-orang seni tapi berfikir cara logik memang sukar difikirkan kesukaran, sebabnya semua berkata mengenai mereka, baik yang benar mahupun yang palsu. Jika yang baik-baik ok la lagi, tapi jika mengata benda yang buruk-buruk apa hukumnya. Memang manusia selalu lupa, jika kita ditempat mereka apakah perasaan kita?.

Ada satu cerita mengenai Norlia Lee dan Aziz M.Osman. Aku terdengar satu perbualan mengenai mereka, ada yang cakap Norlia Lee ni jahat sebab lepas bercerai terus buka tudung, tapi fikir secara logik bukankah islam menyeru aurat isteri hanya untuk suami?. So, jika dah bercerai apakah salah Norlia Lee buka tudung,lagipun kita kenal ke dia, so kita tak layak untuk mempertikaikan semua itu, walaupun cerita dah “basi” + “lemau” dah aku dengar so aku tulis la. Tapi semua pendengar mengia kan aja, tak siapa pun berkata apa yang saya katakan. Nampak sangat manusia memang suka mencari kesalahan dan keburukan orang lain termasuklah juga diri ini.

Apa yang perlu hati orang-orang seni ini memang harus cekal dan tabahkan hati mereka. Pernah tak kita puji ketabahan hati mereka dengan segala tohmahan ini?, tak pernah! Malah kita lagi mengukut segala kelemahan dan kesilapan mereka, tak sedarkah kita bahawa kelemahan dan esilapan kita lebih dari mereka, jika kita ditempat mereka mungkin kita akan lebih “melatah” dari mereka. Bak kata pepatah yang buruk jadikan sempadan, yang baik jadikan tauladan.

Kita lihat anak jati Pahang, Dato’ Siti Nurhaliza. Memang die seorang public figer tapi kita sebagai manusia tak layak untuk menentukan kehidupan peribadi seseorang insan. Agak kecewa dengan kata-kata kosong dari orang awam. Ada yang sanggup membuat lagu, video dan macam-macam lagi untuk protes anak seni ini. Yang peliknya ada antara bukan orang Malaysia!, Nampak sangat anak seni ini tidak dapat menafikan kebolehannya. Aku amat mengagumi nya kerana dengan usia yang cukup muda dan mentah sudah mendapat gelaran Dato’. Ketika umurnya menjangkau 20an sudah berani membuat konsert solo dan mendapat kejayaan yang bertubi-tubi. Kita? Sebagai insan biasa ini dimana kejayaan kita dan sumbangan kita untuk Negara dalam usia semuda ini? Renung-renungkan lah. Walaupun ramai yang menafikan pelajarannya tetapi ia telah membuktikan kejayaan yang dikecapi!. Kita yang mungkin mempunyai Diploma, Ijazah sepatutnya malu dengannya kerana kejayaan dan sumbangannya untuk Negara kita Negara Malaysia!!

Comments
2 Responses to “Ada Apa Dengan Kehidupan Anak Seni”
  1. diya says:

    sy hormat beberapa orang anak seni, dan sy langsung tak pandang “anak seni” yang terlalu banyak konstroversi dari cerita tentang bakatnya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • :.Mutiara Kata.:

    Masa Lampau, Masa Sekarang Dan Masa Depan. Sebenarnya Adalah Satu... Ia Adalah Sekarang - Stove
  • :. Contemplation.:

    Pride is not the best because we never fell. But as we come back every time we fall.
%d bloggers like this: