Ada Apa Dengan Hormat & Masa


 

 

Clock

Clock

 

Menghormati sesame insane adaah wakib bagi semua manusia, tak kira lah, manusia, binatang mahupun tumbuhan, semua perlu hormat menghormati. Kalau ada yang mempertikaikan binatang dan tumbuhan itu maknanya dial ah binatang. Kerana binatang tidak mempunyai akal fikiran sama seperti manusia.

Hormat ni macam-macam tafsirannya, ianya terlalu subjektif, pangkalnya hati sahaja bagaimana untuk mentafsirnya. Kenapa hormat ini penting?, kerana kita kan hidup bermasyarakat, jadi memang penting la, kalau kita tak tahu hormat menghormati lebih baik kita ditempatkan di hutan aja, hidup sorang-sorang.

Hormat ini merupakan hormat sesame manusia. Kalau kita berborak di hadapan khalayak kita kenalah fikirkan sensitivity masyarakat sekeliling kita. Jaganlah bak kata orang bagaikan membuka pekong didada. Takot-takot orang pandang serong pada kita, mana la tahu orang tuh tak selesa dengan apa yang kita borak kan. Sebab kita ni hidup bermasyrakat.

Yang ini hormat pendirian dan cadangan orang lain. Sebab macam biasa hidup bermasyarakat, jagan la pentingkan diri sendiri aja. Fikir juga perasaan orang lain. Takan kita nak tunjuk kepala kita aja, tanpa memikirkan perasaan dan hati orang lain. Bak kata orang sabar seseorang itu ada hadnya, jadi kita la kena jaga hadnya, jangan sampai meletop sudah la. Penantian itu satu penyeksaan. Ingat tuh. Kalau sekali dua kira ok la lagi kan. Dah tiap-tiap kali siapa yang tahan. Jadi janganlah ikut otak sendiri aja, ingat orang lain juga. Kita kalau hendak Berjaya kena pentingkan MASA, bak kata nenek aku masa tu bukan setakat emas, malah ianya sebilah pedang emas!.

Jadi tepuk dada Tanya selera!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • :.Mutiara Kata.:

    Masa Lampau, Masa Sekarang Dan Masa Depan. Sebenarnya Adalah Satu... Ia Adalah Sekarang - Stove
  • :. Contemplation.:

    Pride is not the best because we never fell. But as we come back every time we fall.
%d bloggers like this: